Ons gefundeerd, verklarend en inspirerend LEIDMOTIEF voor ontwikkelingsbegeleiding
- ELK KIND IS UNIEK EN LEEFT, BELEEFT EN ONTWIKKELT ZICHZELF AUTONOOM,
DAAROM HEEFT HET, IN BEGELEIDING, ALTIJD ‘PERSOONLIJK GELIJK’,
Ons operationeel mensbeeld is afgestemd op de DYNAMISCHE SYSTEEM-THEORIE (DST)
- Een mens is primair een complex biologisch organisme, een levend systeem.
- Een persoon is een continu zichzelf bepalend lichamelijk gedragssysteem (autopoietisch)
- Onze begeleiding is daarom actueel-nu en consistent persoons- en systeemgericht
- Geïnspireerd door ons functioneel structuurmodel v/h gedragssysteem, DE TETRAËDER en,
ontwikkelend, door de primaire levensdynamiek van ELKE STRUCTURELE KOPPELING v/d oertijd tot nu.
Onze nadruk ligt op de PERSOON ALS DYNAMISCH GEDRAGSSYSTEEM met zijn intrinsieke deelsystemen
- Dit gedragssysteem is geëvolueerd als een functioneel netwerk van complementaire functionele
koppels, op alle bestaansniveaus: bv. excitatie-inhibitie, orthosympatisch-parasympatisch
- Dit functioneel duo werkt, elkaar modulerend en compenserend, als één specifieke levensfunctie.
- Dit netwerk van contrastkoppels is kwetsbaar voor balansverlies vanwege COMPLEMENTAIRE OVERCOMPENSATIE: (vicieuze kringprocessen) zichtbaar als specifieke lichaamstaal (symptomen)
- De KOBH ziet de diverse, soms gekoppelde, complementaire overcompensaties als de
fundamentele systemische oorzaak en verklaring van de meeste functionele problemen, klachten
en beperkingen op alle hiërarchische levensniveaus: lichaam en geest.
- De KOBH is daarom sterk gefocust op het kritisch uitbalanceren v/deze primaire systeemverstoring.
Ons salutogeen begeleidings-perspectief, strevend naar een optimaal functionerend gedragssysteem.
- Principieel op weg naar verbeterde gezondheid, competentie en rendement
- Systematisch op zoek naar de individueel-optimale werking van elk persoonlijk gedragssysteem
- Coherentie en eenheid van functionele structuren, verbindende processen en vitale organisatie
- Complementair werkend met de objectieve op ziekte, herstel en preventie gerichte geneeskunde
Ons praktognostisch perspectief als kenmerkend paradigma
- Brengt de spontaan geleefde achtergrond, doelgericht en expliciet op de bewuste voorgrond
- Steunt op de natuurlijke bestaansprioriteit van het intentioneel persoonlijk geleefde lichaam
- Erkent de ambiguïteit van de menselijke lichaamservaring: ik ben, en tegelijk, heb ik mijn lichaam.
Ons indringend werkinstrument: de complexe en veelzijdige LICHAAMSTAAL
- Lichaamstaal als directe manifestatie van vitale, persoonlijke en cognitieve intieme processen.
- Spontaan geobserveerd en systematisch selectief uitgelokt via specifieke imitatie-opdrachten
- Lichaamstaal als authentieke bron voor de unieke persoonlijke probleemstelling
- Lichaamstaal kan geldig geverifieerd geïnterpreteerd worden voor objectieve systeemanalyse
- Lichaamstaal is cruciaal voor kritische probleemanalyse en -synthese om individueel-prioritaire begeleidingsthema’s te bepalen.
Onze lichaamstaal is kritisch meebepaald door krachtige axiale en laterale attractoren (tendensen).
- Het slurfpatroon als pervasieve axiale matrix van geleefde lichaam en bewuste geest
- De persoonlijke lateralisatie-voorkeur als cruciale pervasieve cognitieve vector.
Onze epigenetisch en orthogenetisch gefundeerde persoonsgerichte begeleidingsstrategie
- Cognitief en affectief heroriënteren door, selectief uitgelokt, kritisch structureel koppelen
- Via haalbaar uitdagend uitlokken van passende SPECIFIEKE KRITISCHE ERVARINGEN
- Systematische stapsgewijze begeleiding van elk specifiek individueel leerproces volgens de 5 orthogenetische fasen van het echte ‘structureel koppelend’ leren’.
- (1) Installeren van een kritische begeleidingsrelatie -> (2) werken aan een kritische probleemanalyse -> (3) selecteren van prioritaire kritische begeleidingsthema’s.
Onze cognitieve focus: progressieve structurele koppeling tussen persoon en leefwereld
- Activeren van INTRINSIEKE MOTIVATIE via haalbare, begrijpelijke en zinvolle taken
- Optimaliseren van de polyvalente competentie van het executief werkgeheugen
- Bewuste proactieve reversibele tijdsnavigatie binnen de capaciteit van de tijdshorizon
- Nadruk op het verruimen van de tijdruimtelijke en zingevende situatiecontext
- Opvoeren van de capaciteit van het kortetermijngeheugen voor: veel, snel, complex
- Vlot ophalen van relevante lange termijn herinneringen
- Telkens via haalbare uitdagingen door relevante specifieke grensprestaties
- Moeilijkheidsgraad individueel afgestemd op vier hiërarchische cognitieve ijkpunten
Onze geïntegreerde en wederkerige drievoudige persoons-benadering
- Toegang, via lichaamstaal, tot PRIVATE BELEVING: 1ste persoon
- Interactie binnen een PERSOONLIJKE DIALOOG: 2de persoon
- Opstellen van een beschrijvend OPEN RAPPORT: 3de persoon